Biographie

 

Tel que l’illustre sa discographie, le répertoire d’Arnaud Richard embrasse des ouvrages de l’âge baroque à nos contemporains. Reconnaissance internationale lorsque le chef d’orchestre Teodor Currentzis lui demande de chanter « Aeneas » et d’enregistrer le “Requiem de Mozart” sous sa direction. Il débute à l’opéra de Stuttgart dans L’Ecume des jours (Nicolas) d’Edison Denisov d’après Boris Vian et entreprend de nombreuses tournées avec Les Arts Forissants sous William Christie. Ainsi il apparaît dans Atys (Lully), David et Jonathas (M.A. Charpentier) dans le rôle de Saülau Festival d’Aix-en-Provence et dans Rameau Maître à danser  l’Opéra Comique Paris et sur les scènes lyriques de Bordeaux, Londres, New-York, Moscou.

ACTUALITES ET RECENTS ENGAGEMENTS

Prochainement, Arnaud Richard participera à la production de Phaeton (Protée) à l’Opéra de Nice et aux Noces de Figaro (Antonio) à l’Opéra de Nancy. Il se produira avec les le Gurzenich Orchester de Cologne dans la L’Enfance du Christ sous la direction de François-Xavier Roth.

Au cours de la saison 2018/2019 l’artiste fut associé à plusieurs productions des Talens lyriques sous Christophe Rousset. Il aborda le rôle de Saturno dans La Divisione del mondo de Giovanni Legrenzi, dans le cadre d’une coproduction entre l’Opéra national du Rhin et l’Opéra national de Lorraine avec des reprises à l’Opéra royal du Château de Versailles ainsi qu’à la Philharmonie de Cologne. Il a également interprété Claudio dans Agrippina aux Haendel-Festpiele à Halle et dans le cadre du Festival Klangvokal à Dortmund.

En France, il a participé à Pelléas et Mélisande et Dialogues des Carmélites au Théâtre des Champs-Elysées, une production, signée Olivier Py, qui lui a aussi permis de faire ses débuts à la Monnaie et à l’Opéra de Bologne. Il est apparu également dans Nozze di Figaro (Bartolo), Pénélope (Ctésippe), Les Huguenots (Maurevert), Le Roi Arthus (Allan) et Simon Boccanegra (Pietro) à l’Opéra du Rhin. D’autres engagements l’ont conduit à l’Opéra de Dijon, de Rouen et de Cae.n

L’artiste fut régulièrement l’invité de l’opéra de Stuttgart. Notamment pour participer dans : L’Ecume des jours (Nicolas) d’Edison Denisov d’après Boris Vian, The Fairy Queen (partie de la basse) de Purcell et Alcina (Melisso) de Haendel.

L’artiste a chanté sous la baguette de Daniele Callegari, Sylvain Cambreling, Jacques Lacombe, Markus Stenz, James Caffigan, Patrick Davin, Leo Hussain, Christian Curnyn, Emilio Pomarico, Patrick Davin, Alain Altinoglu, Hervé Niquet, Vincent Dumestre et David Stern… Il fut à plusieurs reprises l’invité de l’Orchestre Les Siècles, l’Orchestre de la Radio d’Hilversum et le Brussels Philharmonic. Très à l’aise dans le répertoire baroque il a chanté avec les Musiciens du Paradis, l’Ensemble Pierre Robert, Rosa solis,  Pygmalion, le Poème Harmonique, l’Ensemble La Fenice, Ausonia (Castor et Pollux), les Paladins, la Simphonie du Marais, Il Seminario Musicale, Arsys Bourgogne e.a.

D I S C O G R A P H I E

Au disque Arnaud Richard a gravé Le vœu de Louis XIII (prix de l’académie Charles Cros), Les Grands motets de Pierre Robert avec les Pages et les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles et Olivier Schneebeli, un DVD du Bourgeois Gentilhomme de Molière et Lully (s.l.d. Vincent Dumestre),  Soleils Baroques de Luigi Rossi avec les Paladins et Jérôme Correas, le Ballet des Arts de Lully avec la Simphonie du Marais dir: H Reyne, un DVD de Cadmus et Hermione de Lully avec le Poème Harmonique, Zulim dans Zélindor de Francoeur et Rebel puis des airs extraits des opéras  Zoroastre et de  Zaïs de Rameau avec l’ensemble Ausonia  (choc  de la musique chez Alpha en 2009) et le Requiem de Mozart avec l’ensemble MUSICAETERNA sous la direction de Teodor Currentzis à l’opéra de Novossibirsk (pour le label Alpha productions, paru en mars 2011).

 

The French bass-baritone Arnaud RICHARD was awarded the highest distinction on graduating from the CNR of Caen. Eventually he studied with Alain Buet. In 2006 he won second prize in the international competition of Marmande for the category French Song. International breakthrough came in February 2010, singing Aeneas (Purcell) with the Ensemble Musica Eterna under Teodor Currentzis, with whom he recorded subsequently Mozart’s Requiem (label alpha productions). He made his debut as Nicolas in L’Ecume des jours by Edison Denisov (after the famous novel of Boris Vian) at the Opera House of Stuttgart, under Sylvain Cambreling (2012).

Noteworthy are his participation in productions of Les Arts Florissants led by William Christie such as : Atys (Lully) performed in Aix-en-Provence, Versailles New-York and Festival d’Aix-en-Provence (2011) ; David et Jonathas (M.A. Charpentier) first as Guerrier (at Aix-en-Provence-Festival) then as Saül at both the Opéra Comique (Paris) and Théâtre de Caen (2013) and La Naissance d’Osiris and Daphnis & Eglé in Caen, Dijon, London, Paris and Moscow (2014).

UPCOMING AND RECENT ENGAGEMENTS

Upcoming engagements will include his participation in Nozze di Figaro (Antonio) at the Opera House of Nancy and in Phaeton (Protée) at the Opera Houe of Nice . The more he will take part in Berlioz’ L’Enfance du Christ with the Gürzenich Orchestra Köln, under te baton of François-Xavier Roth.

Last season 2018/2019 Arnaud Richard appeared as Saturno in the major coproduction of La Divisione del mondo by Giovanni Legrenzi. A new staged production, featuring Christophe Rousset and his ensemble Les Talens lyriques, set up by ONR Strasbourg, ONL Nancy, the Royal Opera House of Versailles and at the Köln Philharmonie (there in concert version). Subsequently, again with Christophe Rousset and his Talens lyriques, the artist embarked on a short tour to Germany. This time to appear as Claudio in Haendel’s Agrippina at the Haendel Festival in Halle and Klangvokal Dortmund.

In his home country he took part in Pelléas et Mélisande and Les dialogues des Carmélites at Théâtre des Champs-Elysées, the latter production led to his debuts at the ROH La Monnaie and the Teatro lirico Bologna. Also noteworthy are his repeated appearances at the Opera House of Strasbourg : Nozze di Figaro (Bartolo), Pénélope (Ctésippe), Les Huguenots (Maurevert), Le Roi Arthus (Allan) et Simon Boccanegra (Pietro). Other engagements took him to the Opera Houses of Dijon, Caen and Rouen.

OTHER CAREER HIGHLIGHTS

Over the past years, Arnaud Richard has been a regular guest of the Opera House of Stuttgart. He participated in the succesful production of L’Ecume des jours (Nicolas) by Edison Denisov after Boris Vian, The Fairy Queen (bass part) by Purcell and Alcina (Melisso) by Haendel.

Concert and opera performances have led to fructuous cooperation with conductors such as : Pierre Cao, William Christie, David Stern, Luciano Acocella, Sylvain Cambreling, Xavier Ricour, Rani Calderon, Teodor Currentzis, Daniele Callegari, Markus Stenz, Patrick Davin, Louis Langrée, François-Xavier Roth and Alain Altinoglu. He was directed by Olivier Py, Keith Warner, Benjamin Lazar, Andreas Homoki, Calixto Bieito, Jossi Wieler, Eric Ruf and Jetske Mijnssen. He was invited by Pygmalion (Raphaël Pichon), le Poème Harmonique (Vincent Dumestre), Ausonia (directed by Mira Glodeanu and Frédérick Haas), les Paladins (Jérôme Correas), la Simphonie du Marais (Hugo Reyne), il Seminario Musicale (Gérard Lesne), la Fenice (Jean Tubery ) a.o.

His repertoire includes also roles such as Alquif and Ardan-Canile in Amadis by Lully (Avignon), Uberto (Serva Padrone/Pergolesi), Fiorello (Barbiere di Siviglia) in Rouen, Draco and Mars (Cadmus et Hermione/Lully) at Opéra Comique de Paris, Pietro (Simon Boccanegra), Maurevert (Les Huguenots) at ONR Strasbourg, Il Marchese D’Obigny(La Traviata) in Rouen and Versailles and Sarastro (Zauberflöte)…

ARNAUD RICHARD IN CONCERT

the artist appeared at the Opera House of Versailles, at Salle Gaveau in Das Paradies und die Peri (Schumann) under Xavier Ricour, at the Royal Chapel at Versailles in La Grande Messe des Morts (F.J. Gossec) with Les Siècles, under François-Xavier Roth, at NTR Matinee and Utrecht in both L’Enfance du Christ (Berlioz) as in Jeanne d’Arc au bûcher (Honegger) with the Radio Philharmonic Orchestra Hilversum, at Flagey in Bach’s Matthew Passion (bass arias) with Brussels Philharmonic and at Festival Radio France Montpellier in Les cris de Paris under Hervé Niquet (2018).

DISCOGRAPHY

Le vœu de Louis XIII with the Pages et les Chantres du Centre de Musique Baroque de Versailles and Olivier Schneebeli (recording was awarded with the Charles Cros-Prize) ; Les grands Motets by Pierre Robert ; Le Bourgeois Gentilhomme after Molière and Lully on DVD (directed by Vincent Dumestre) ; Soleils Baroques with Les Paladins and Jérôme Correas ; Cadmus et Hermione by Lully with Le Poème Harmonique ; a cd recording with the bass arias from Zoroastre and Zaïs by Rameau with the ensemble Ausonia with Frédérik Haas and Mira Glodeanu and Mozart’s Requiem (led by Teodor Currentzis, on the cd-label alpha).

Cv-update: season 2019/2020 – October